4 gode grunde til, hvorfor du bør bruge Google Ads

Google ads

Google Ads er en effektiv måde at drive trafik til din hjemmeside direkte fra Googles søgeresultater. Læs her, hvorfor din virksomhed også bør annoncere med Google Ads.

Med Google Ads kan du betale dig fra de gode placeringer i Googles søgeresultater, når en bruger søger efter et produkt eller en ydelse, du tilbyder. Du slipper altså for det langsommelige arbejde med søgemaskineoptimering, der skal til, hvis du ønsker at opnå gode resultater i de organiske søgeresultater.

Google Ads er en af de bedste platforme, når du skal etablere kendskab til dit brand eller skabe omsætning, så du får en profitabel forretning.

#1: Brugerne finder dig med Google Ads

Når du annoncerer i Google søgeresultater på relevante søgefraser, imødekommer du brugerens intention med søgeforespørgslen. Du placerer dig med andre ord dér, hvor det er relevant for den besøgende, som leder efter det, du tilbyder. 

Denne markedsføringsstrategi kaldes for ‘pull marketing’. Du leder brugeren ind på din hjemmeside eller webshop, når de har behov for det. Næsten som at slå op i telefonbogen i gamle dage.

Modsætningen til denne markedsføringsstrategi kaldes for ‘push marketing’. Det går i al sin enkelhed ud på, at du eksponere et budskab for brugeren. Det kan eksempelvis være Facebook-annoncering, hvor brugeren ikke selv har opsøgt dit brand, men alligevel bliver eksponeret for reklamer.

#2: Google Ads får hele tiden mere spalteplads

Når du søger i Google, får du vist et vist antal betalte annoncer. Disse er markeret med en lille, diskret label, hvor der står ‘Annonce’. Faktisk er den svær at få øje på, hvis man ikke er klar over, at den er der.

Disse annoncer er Google Ads. Måske har du lagt mærke til, at de fylder mere og mere, når du søger i Google? Ikke desto mindre, så er det tilfældet. Det er altså blevet sværere at få topplaceringer med ren søgemaskineoptimering, da de mister plads i søgeresultaterne i forhold til de betalte annoncer.

Man skal ikke glemme, at Google er en forretning, som alle andre, og de er hele tiden nødt til at finde måder at tjene penge på. Det er en af grundene til, at de betalte annoncer fylder mere og mere – og at du efterhånden er nødt til at anvende dem, hvis du vil have en reel fordel i forhold til dine konkurrenter.

#3: Du betaler for hvert klik

Google Ads er skruet sådan sammen, at du betaler for klik. Du betaler ikke for unødvendig eksponering, men skal udelukkende have penge op ad lommen, når en bruger klikker på dit link i søgeresultaterne og efterfølgende lander på din hjemmeside.

Du bestemmer selv, hvilken trafik du er villig til at betale for. Der er forskellige intentioner bag alle søgefraser, og betaler du eksempelvis for at ligge godt placeret på et ‘money keyword’, der signalerer at brugeren er klar til køb – eksempelvis ‘billig køkkenkniv’.

Her er intentionen typisk, at brugeren har bestemt sig for at købe en køkkenkniv, og nu bare leder efter det billigste sted at købe den. Hvis du har en webshop, der sælger billige køkkenknive, og den generelt er sat på, så den er brugervenlig og nem at finde rundt i, er der stor sandsynlighed for, at din side opfylder brugerens intention – og at du dermed ender med et salg.

#4: Du kan måle din succes eller dine fejl

Med Google Ads har du nemt ved at måle, hvor godt dine annoncer performer. Faktisk kan du måle næsten alt ned til mindste detalje. Du har dermed mulighed for at få præcise tal på, hvor meget omsætning du har genereret på specifikke søgninger.

Du har ligeledes mulighed for at se, hvilke søgninger der udløser salg. Det giver dig en unik mulighed for at gå i dybden med dine kampagner, så du hele tiden kan optimere dem, så de performer bedst muligt.